112- dagen!

Idag är det 112-dagen i Finland. Har tidigare funderat vad det kan betyda, men när man blir äldre så lär man sig olika nya saker och man förstår saker bättre. :) 112 är ju nödnummret så det måste ju ha nånting med poliser, brandkårer och ambulanser att göra. :)

Nu har jag förstått att 112-dagen är när, poliser, brandmän och ambulans människorna visar sina fordon och redskap för vanliga människor och barn. :) Så man får ta en titt in i olika bilar och se på vad de har för redskap med när de skall åka på en utryckning. :)

Kommer inte ihåg att jag skulle ha varit och sett på det, men jag har sett in i en bransbil när jag var liten. :) Det var kul att kolla hurdan den är inuti och vad de har för redskap. :) Polisbilen skulle jag kanske inte vilja se inuti heller. :) Och ambulansen är väl inte så konstig heller. :)

Kan någon berätta om det är 112-dag i Sverige också. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0